Az országban a tankerületek egyre gyakrabban telepítenek napelemes projekteket, sokszor előzetes költségek nélkül. Milyen előnyökre számítanak?
Amikor az iskolák fejlesztése kerül szóba, az első, ami eszünkbe jut, a jobb tankönyvek, a jobban megfizetett tanárok és a továbbfejlesztett tananyag.
A szolár lehetőséget ad az iskoláknak költségvetésük szűkösségének enyhítésére, gyakran alacsony előzetes költségek árán vagy akár anélkül is, így a felszabaduló forrásokat az oktatás fejlesztésére lehet fordítani.
Az iskolák gyakran kötnek energiavásárlási megállapodásokat (power purchase agreements, PPA-k) a napenergiára, amelynek révén az iskola 10-25 éven keresztül kedvezményes áron vásárolhatja meg a szolár eszközökkel megtermelt energiát, így már az első perctől kezdve költségeket takarít meg. A 2014 óta telepített iskolai rendszereknek körülbelül 90%-a választotta a PPA modellt, és az elenyésző-nem létező előzetes költségeket vagy karbantartási költségeket, ami intelligens megoldást jelent a szoros költségvetéssel működő iskoláknak – vélte az Egyesült Államok napelemekkel foglalkozó szakmai szervezete, a Solar Energy Industries Association (SEIA).
Az utóbbi években bővült az iskolákban telepített szolár eszközpark, de számos iskola még nem szánta rá magát erre a lépésre. A SEIA arról számolt be, hogy 2019 során mintegy 7 332 iskolát szereltek fel szolár eszközökkel az Egyesült Államokban, ami 5,5%-ot jelent a K-12 körbe tartozó intézményeknél.
A rendszerek átlagos mérete ezeknél az iskoláknál 182 kW volt, és több mint 1,3 GW aktiválását végezték el. Hozzávetőlegesen a diákok 9,4%-a jár szolár eszközökkel felszerelt iskolába a SEIA szerint. Az „osztályelső” állam Kalifornia volt, az ország szolár iskoláinak harmadával és az összes telepített kapacitás 45%-ával, 616 MW-tal.
2014 és 2019 között a SEIA 139%-os növekedést mért az összesített telepített kapacitást illetően. Ezen az ötéves időszakon belül az iskolák körülbelül 8-10%-át tették ki a nem lakóépületeket érintő telepített kapacitásoknak.
Bár a növekedés erőteljesnek bizonyult, a „Generation180” nevű csoport úgy véli, hogy az Egyesült Államok jobb teljesítményre is képes. A csoport feladatának tekinti a csatlakozók arányának növelését, és erőforrásokat bocsát rendelkezésre, hogy útmutatással szolgáljanak az iskolák döntéshozóinak, amelyre támaszkodhatnak a szolár eszköz telepítésének folyamata során és ami hozzájárul az előnyök megértéséhez.
Hogyan
A „Generation180” országos kampányt folytat a szolár népszerűsítése érdekében, és lépésről lépésre vezető útmutatást nyújtó eszközt kínál. Ha a tankerület már érdeklődést tapasztal a közösség részéről, akkor a döntéshozók felhasználhatják a Generation180 szolárra átállásra vonatkozó útmutatóját.
Ebben az útmutatóban nyolc lépésben foglalták össze az indulást:
- Állítson össze csapatot: vonja be a tanárokat, a diákokat, a létesítmény dolgozóit és a beszerzéssel foglalkozókat, és vegye fontolóra külső szakértők segítségének igénybe vételét.
- Ismerje meg az energia iránti igényeket, és becsülje meg a napenergiában rejlő potenciált: vizsgálja felül az áramfogyasztásra vonatkozó korábbi adatokat, becsülje meg a költségeket és a lehetséges megtakarításokat, értékelje a helyszín adottságait és a napenergiából várható teljesítményt.
- Vesse össze a pénzügyi opciókat: értékelje a tulajdonosi opciókat közvetlen vagy közvetett energiavásárlási megállapodásokkal, és vizsgálja meg a helyi, állami, szövetségi és közművek által nyújtott ösztönzőket.
- Ismerje fel a szabályozásokban rejlő akadályokat: tanulmányozza a helyi tervezésre és zónákra vonatkozó követelményeket, vizsgálja meg a nettó elszámolásos lehetőségeket.
- Készítsen elő és adjon ki az ajánlati felhívást: ügyeljen, hogy a felhívás megfeleljen a törvényi követelményeknek, világosan írja le a projektet, és foglalja bele az oktatási lehetőségeket.
- Értékelés útján válassza ki a fejlesztőt: dolgozza ki a kulcsfontosságú követelmények listáját és az értékelés pontrendszerét.
- Átfogó módon ellenőrizze az építést és telepítést: rendszeresen tartsa meg az elvégzett munkák értékelését szolgáló megbeszélést, dokumentálja a törvényi előírások szerinti megfelelőséget, és folytasson rendszeresen ellenőrzéseket.
- Kövesse nyomon a teljesítményt, az üzemeltetést és karbantartást: szükség esetén dolgozzon ki üzemeltetési és karbantartási megállapodást, és gondoskodjon folyamatosan a helyszín biztonságosságáról.
Sikertörténetek
Néhány iskola már átesett ezen a folyamaton, és követendő példát állítanak a többi tankerület elé.
Például a San Francisco-i Egyesített tankerület (San Francisco Unified School District, SSFUSD) 136 iskolát és 55 000 diákot képvisel. 2017-ben a tankerület elfogadta a szénsemlegességre vonatkozó döntést, amely 2040-ig a fosszilis tüzelőanyagok kivezetését és 2050-re a teljes energiaigény helyszínen történő előállítását tűzte ki. A tankerületben az első telepítésekre 10 évvel ezelőtt került sor, és az elmúlt évtized során több mint 20 millió dollárt takarítottak meg az energiaszámlákon.
Az ENGIE-vel létrehozott partnerség keretében a SSFUSD 2 MW-t meghaladó napelemes kapacitást telepített, kiemelkedően energia-hatékony technológiákat valósított meg, és 75%-ot meghaladó mértékben csökkentette az energiával kapcsolatos ráfordításait. A napelemek telepítésére két nagyobb szakaszban került sor, az első szakaszban tizenöt iskolában telepítettek 1,68 MW kapacitást. A második szakaszban hárommal több helyszín vett részt, összesen 352 MW erejéig. A telepítéseket gépkocsi parkolókon, atlétikai stadionokon és tudományos létesítményeken helyezték el.
Másik példa a Discovery Általános Iskola Arlingtonban, Virginia államban. A 2015-ben megnyílt iskola az ország egyik legnagyobb nulla energia tanúsítvánnyal rendelkező épülete lett. Az épületet úgy tervezték, hogy energiahatékonysága 66%-kal meghaladja a tankerületi átlagot, ehhez optimalizálták a szolár eszközök tájolását és árnyékolását, ezen felül intelligens energiahatékonysági korszerűsítéseket végeztek többek között a fűtés, a hűtés és a megvilágítás eszközein is.
A 496 kW-os, 1700 panelből álló rendszer több energiát állít elő, mint amennyit az épület felhasznál, és évente körülbelül 100 000 dollárnyi energiaköltséget takarít meg. A kimenő teljesítmény maximalizálása érdekében a paneleket egytengelyes napkövetőkön helyezték el. Az épület építésének tervezése alatt azt találták, hogy az épület megépítésének négyzetlábankénti költsége 262 dollár lenne napenergia nélkül, míg napelemekkel négyzetlábanként 316 dollár.
Bár a napenergia jelentős tételt képviselt az építési költségeken belül, hozzásegítette az iskolát a nettó nulla kibocsátás eléréséhez, és várhatóan nettó pénzügyi hasznot fog jelenteni az energiaszámla megtakarításai terén. Ráadásul mivel a napenergia költségei tartósan csökkentek az iskola 2015-ben történt építése óta, és sokkal több ösztönzést léptettek életbe az egész ország területén, az iskolák számára a napenergia költséghatékonysága még kedvezőbbé vált.
Sajnos Magyarországon még nem tudunk ilyen sikertörténeteket megosztani, azonban a pályázati lehetőségeknek köszönhetően az évek alatt mi is több iskola épületére telepítettünk napelemes rendszert.
Forrás: pv-magazine